DIY natborde

Rejseguide: Los Angeles

Første stop på rejsen var Los Angeles. L.A. må på mange måder siges at være kontrasternes by. På den ene side huser byen the rich and famous. Dem med mange penge, store biler og luksus man knap kan forestille sig. Byen hvor Kardashians, Hollywoodfruer og Real Housewifes of Beverly Hills ikke er TV-serier men nogen man kan møde på hjørnet af Melrose Avenue og Sunset Boulevard. På den anden side er fattigdom en overskyggende del af bybilledet. Små byer af telte og affald huser tusinde af mennesker, som på ingen måder nyder godt af byens rigdom. Vi havde forventet at L.A. ville være byen, hvor vi fik oplevet hvide sandstrande, set flotte rige mennesker, shoppe dyre mærkevarer og måske spotte en celeb eller to – det havde da ikke gjort noget lige at støde ind i Tom Hardy eller Ryan Gosling, men i stedet efterlod byen ligeså meget et indtryk af ekstrem ulighed og en overflod af triste skæbner. Når det er sagt så havde vi virkelig nogle skønne dage her, som vi aldrig vil glemme. Første morgen på hotellet vågnede vi til den smukkeste udsigt over Hollywood Hills med Hollywood skiltet, blå himmel og palmetræer, og vi bestilte morgenmad på sengen. Det var også denne morgen hvor Fredrik friede på den skønneste og mega meget ”os” måde – i sengen med mad, kaffe og morgenhår. Hvis ikke det var nok sparkede baby for første gang så vi begge kunne mærke det. Alt for perfekt, men det er rigtig nok! Jeg tror godt vi kan sige at den dag altid vil stå som en af de bedste i vores erindring og derfor vil L.A. også altid have en særlig plads i vores hjerter. Her er en lille oversigt over de steder vi valgte at besøge.

Venice Beach

Når du er i Los Angeles og vejret er med dig så bliver man næsten nødt til at slå et smut forbi Venice Beach. Standpromenaden er et stedet for diversitet i form af kunstnere, gadegøglere og selvfølgelig bodybuildere som du finder omkring Muscle Beach. Der er med andre ord rigeligt at kigge på.(Skatere, bodybuilding konkurrence på Muscle Beach og anbefalelsesværdig fish and chips på The Wee Chippy)

Downtown LA

Vi besluttede at tage til downtown Los Angeles, egentlig mest fordi vi havde en aftale med den lokale kunstner Jessalyn som vi skulle købe et billede af i hendes studio/lejlighed. Vi tænkte at vi ligeså godt kunne tjekke centrum ud, mest i håb om lidt shopping, men vi blev ret overraskede over hvor trist det var. Jessalyn bekræftede at downtown havde ændret sig markant de 8 år hun havde boet der og at det ikke længere var et særlig fedt sted at være.

Silver Lake

Vi fik anbefalet at tage til området Silver Lakes, som skulle være et “down to earth” hipster kvarter med god kaffe og en enkelt celeb eller to som nyder en kop god cortado på Sunset Junction. Da vi kom derhen fik vi en lækker morgenmad på Millies, og spurgte ejeren hvad vi skulle se nu vi var der, hvortil han svarede at der faktisk ikke rigtig var noget at se i Silver Lake andet end den gade vi var på. Det var lidt skuffende, men vi hoppede i bilen igen og kørte videre.

Hollywood

Hollywoods Walk of Fame lå lige en 5 minutters køretur fra Silver Lake og vi besluttede derfor at det skulle vi næsten lige se nu vi var der. Men vi kørte bare forbi og kiggede stjernerne, da jeg allerede havde besøgt det år tilbage og må sige at det er noget af det mest opreklamerede – det er jo bare stjerner på fliser? og så ellers bare en masse som vil have dig til at give penge for et map over de forskellige kendisser, selvom gaden kun er knap 300 meter. Det kan altså ikke få os i stødet, men hey hollywood er hollywood.

Melrose Ave

Det sidste sted vi valgte at besøge var Melrose Avenue. Gaden er et sjovt mix af “old melrose” i den ene ende med vintagebutikker med nitter og kæder til total “high end” shopping i den anden ende med luksus brands som Vivienne Westwood og Marc Jacobs. Derudover er det et blogger-mekka med billedevægge og “gadekunst” som er perfekt til ægte instagrammere (aka ikke os – som billederne af Frede beviser) Men da temperaturen var over 42 grader, blev shopping nedprioriteret til fordel for hotellets pool og kolde milkshakes.

The Line Hotel

Vi havde booket 4 overnatninger på The Line Hotel i Koreatown L.A. Vi havde prioriteret at bo godt både fordi det var vores første stop på turen og fordi vi skulle fejre 4th of July, så hotellets panoramavinduer var intet tilfælde – vi skulle have pladser på 1. parket til fyrværkeriet! Selvom hotellet var en stor omkostning, var det det hele værd. Værelset var lækkert, moderne og de store vinduer var fantastiske både når vi kunne lægge os til at sove med udsigt til stjernerne og vågne med solen, palmerne  og nå ja Hollywood skiltet! Vi bestilte lidt for meget roomservice fordi det var for svært ikke at ligge i sengen og bare nyde det. Og når vi var færdige med at nyde morgenmad på sengen kunne man jo lige hoppe et par etager ned til rooftop poolen, hvor man kunne få serveret kolde milkshakes, fritter og avokadomadder på sin solseng – egentlig ret imponerende at vi overhovedet fik forladt hotellet. Den første morgen på hotellet var særlig unik, da Fredrik efter vi havde spist pandekager i sengen rodede rundt i kufferten og jeg spurgte hvad han ledte efter – og pludselig sad han der på ét knæ og spurgte om jeg ikke ville gifte mig med ham! Det var ikke et særlig svært spørgsmål og med morgenhår, ingen makeup og sirupsrester i mundvigen sagde jeg JA. For at det ikke skulle blive vildere sparkede babyen for første gang, så vi begge kunne mærke det – ja så kan den morgen vist ikke toppes. Om aftenen var det 4.th of July og vi så fyrværkeriet fra vores seng med gode burgere. En dag og aften vi med sikkerhed aldrig vil glemme.

Alt i alt var L.A. en god start på vores uforglemmelige rejse på vestkysten.